Kennis is de eerste cruciale stap voor jou om hoogbegaafdheid te begrijpen, omdat het inzicht geeft in jouw unieke kenmerken en uitdagingen. Boeken zijn geweldige bronnen om deze kennis op te doen, omdat ze diepgaande informatie en inzichten bieden over hoogbegaafdheid op verschillende niveaus.
Door boeken te raadplegen, krijg jij toegang tot de nieuwste wetenschappelijke inzichten, persoonlijke verhalen van hoogbegaafden en praktisch advies voor ouders, leraren en hoogbegaafde individuen zoals jij. Het lezen van boeken over hoogbegaafdheid vergroot niet alleen jouw bewustzijn, maar biedt ook concrete strategieën om effectief om te gaan met jouw specifieke behoeften en uitdagingen die gepaard gaan met deze bijzondere manier van denken en leren. Door deze kennis uit boeken te halen, leg jij een solide basis voor het creëren van een ondersteunende omgeving en het stimuleren van jouw ontwikkeling als hoogbegaafd individu.

Talentbeleid & klassenmanagement in de praktijk
Dit beleidsboek voor talentonderwijs op de basisschool, geschreven door Tijl Koenderink, biedt praktische begeleiding voor leerkrachten, talentbegeleiders, ib’ers en schoolleiders. Het boek, gebaseerd op jarenlange praktijkervaring, leidt de lezer stapsgewijs door de beleidspiramide om effectief talentbeleid op school vorm te geven. Het behandelt doelstellingen, eigenaarschap, organisatie en uitvoering. Het derde deel van het boek is gewijd aan klassenmanagement, met best practices voor didactiek en leerlingbegeleiding van talentvolle leerlingen. Alle informatie is ingebed in de kaders van de wet Passend Onderwijs en de bekende Novilo-uitgangspunten van praktisch en dynamisch. Het boek is ontworpen om een onmisbare gids te zijn voor basisscholen die werken aan talentontwikkeling.

Kei in hoogbegaafdheid
Elke leerkracht kan de meeste slimme kinderen op een haalbare, praktische, realistische en nuchtere manier goed onderwijs geven. Dat is de absolute overtuiging van Jan Kuipers.

Knappe koppen in de klas: wat (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben in het onderwijs
Hoogbegaafde leerlingen hebben veel in hun mars. Toch komt dat er niet altijd uit. Dit boek laat zien hoe talentvolle leerlingen in het basisonderwijs wél tot excellente prestaties komen. De leerkracht blijkt de sleutel. Als hij zijn instructie en onderwijsaanbod óók afstemt op deze leerlingen, leidt dat tot hogere leeropbrengsten. De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.

Slim Beleid: keuzes en consequenties bij beleidsvorming ten behoeve van hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs
Het artikel benadrukt de noodzaak voor basisscholen om passend onderwijs te bieden aan hoogbegaafde leerlingen en stelt dat het opstellen van een beleidsplan of zorgplan voor deze groep geen luxe is. Het artikel richt zich op schoolteams en biedt begeleiding bij het ontwikkelen van een plan dat aansluit bij de bestaande onderwijspraktijk. Het benadrukt het belang van een doorgaande lijn in de aanpak en beantwoordt vragen over signalering, diagnostiek, passend onderwijs, begeleidingsvormen en leertijdverkorting. Het doel is om onderwijs te bieden dat zowel goed is voor de leerling als voor de leerkracht.

Leervaardighedenspel
Het leervaardighedenspel helpt jongeren op een leuke manier erachter te komen welke vaardigheden ze al hebben en welke ze willen verbeteren.

Groeikaarten
Deze kaartenset bestaat uit 45 kleurrijke kaarten met prikkelende vragen die je uitnodigen om een groeimindset te (blijven) ontwikkelen en daarmee het beste uit jezelf te halen!

Mijn inspiratieboost
Dit boek geeft onderwijsprofessionals die op zoek zijn naar inspiratie rond de aanpak van cognitief sterk functionerende leerlingen een stevige boost. Onderwerpen als herkennen en signaleren, verrijken in de klas, klasexterne verrijking, versnellen en communicatie worden besproken met veel voorbeelden uit de praktijk, tips en casussen, waarbij zowel kleuteronderwijs, lager onderwijs als secundair onderwijs aan bod komen.

Groei in je Groep! – onderbouw – Platform Mindset
‘Groei in je Groep!-onderbouw’ is een verzameling van 50 activiteiten ontworpen om een groeimindset te bevorderen in groepen 1-2-3 van de basisschool. De map biedt een theoretische basis van ruim 30 pagina’s om mindset in de groep te integreren. De activiteiten zijn gericht op vijf mindsetthema’s: breinlogie, uitdagingen, fouten maken, strategieën en doorzetten. Elke activiteit wordt uitgebreid beschreven met groeitaal en extra tips. De bijbehorende website www.groeiinjegroep.nl bevat alle bijlagen en video’s voor digibordgebruik. De map is ook geschikt voor groep 4 en SBO-kinderen.

Werkboek Mindset
Het Werkboek Mindset is ontworpen voor basisschoolkinderen (7-12 jaar) en bestaat uit 7 lessen van ongeveer 45 minuten. Via de verhalen van Fixie en Growie leren kinderen over de Mindsettheorie van Carol Dweck, met thema’s als denken over intelligentie, comfortzones, uitdagingen aangaan, leren van fouten, doorzettingsvermogen, en de Leerkuil. Met afwisselende en creatieve opdrachten leren kinderen denken zoals Growie en dit toepassen bij het bereiken van hun doelen. Het werkboek bevat 86 pagina’s (incl. handleiding), heeft een luxe versie met 200 grams papier en een fullcolour ringband, en mag gekopieerd worden voor eigen gebruik. Ook beschikbaar: Werkboek LEF voor tieners.