Kennis is de eerste cruciale stap voor jou om hoogbegaafdheid te begrijpen, omdat het inzicht geeft in jouw unieke kenmerken en uitdagingen. Boeken zijn geweldige bronnen om deze kennis op te doen, omdat ze diepgaande informatie en inzichten bieden over hoogbegaafdheid op verschillende niveaus.
Door boeken te raadplegen, krijg jij toegang tot de nieuwste wetenschappelijke inzichten, persoonlijke verhalen van hoogbegaafden en praktisch advies voor ouders, leraren en hoogbegaafde individuen zoals jij. Het lezen van boeken over hoogbegaafdheid vergroot niet alleen jouw bewustzijn, maar biedt ook concrete strategieën om effectief om te gaan met jouw specifieke behoeften en uitdagingen die gepaard gaan met deze bijzondere manier van denken en leren. Door deze kennis uit boeken te halen, leg jij een solide basis voor het creëren van een ondersteunende omgeving en het stimuleren van jouw ontwikkeling als hoogbegaafd individu.

Master Your Mindset
“Master Your Mindset” is een boek van Michael Pilarczyk dat persoonlijke, spirituele groei en zakelijk succes combineert. Gebaseerd op Pilarczyks eigen ervaringen, biedt het boek inzichten over bewustzijn, zingeving en mindset, met de nadruk op het begrijpen en effectief veranderen van je denkwijze om de kwaliteit van leven te verbeteren. Het behandelt levensvragen, zelfinzicht en bevat een twaalfstappenstrategie, en is genomineerd voor Boek van het Jaar 2022 met de status van Gouden Boek.

Focus AAN/UIT
In “Focus AAN/UIT,” bestsellerauteur Mark Tigchelaar biedt praktische tips en wetenschappelijk onderbouwde inzichten om grip te krijgen op de focus. Met slimme brain hacks leer je afdwalen tijdens gesprekken te voorkomen, structureel meer gedaan te krijgen met het ‘MTW’-principe, je af te sluiten voor afleidingen en de denkmachine te stoppen voor beter slapen. Het boek, met meer dan 70.000 verkochte exemplaren, belicht hoe een verbeterde focus niet alleen de productiviteit verhoogt maar ook stress vermindert, waardoor lezers weerbaarder worden en meer aanwezig zijn in het moment.

Aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Deze aanpakkaarten bieden een hulpmiddel voor het structureren van het dagelijks leven van kinderen, vooral gericht op begaafde kinderen die moeite hebben met het ontwikkelen van passende leer- en werkstrategieën. De kaarten richten zich op diverse deelgebieden, zoals rekenen, lezen, begrijpend lezen, spelling, taal, projecten, informatieverwerking, het cognitieve brein, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsontwikkeling en sociale interactie. Ze kunnen worden toegepast bij begaafde kinderen, evenals kinderen met leerproblemen en stoornissen zoals ASS, AD(H)D, gedragsproblemen, informatieverwerkingsproblemen, beelddenkers en dyslexie. Deze kaarten, ontwikkeld door Winny Bosch-Sthijns, een orthopedagoog en stichter-directeur van IE Quest, bieden leerkrachten, begeleiders en behandelaars praktische stappenplannen voor individuele kinderen.

Het verstrooide brein
In “Het verstrooide brein” helpt Gabor Maté lezers, inclusief volwassenen met AD(H)D en ouders van kinderen met ADD, om AD(H)D beter te begrijpen en ermee om te gaan. Maté, zelf ADD’er, deelt zijn persoonlijke ervaringen en biedt een positieve kijk op AD(H)D. Hij beschrijft ADD niet als een erfelijke ziekte, maar als een omkeerbare beperking met een in te lopen ontwikkelingsachterstand. Het boek belicht de impact van ADD op emotionele zelfregulatie en impulscontrole, die al in de baarmoeder ontstaan en het hele leven blijven doorwerken. Maté geeft ouders inzicht in het gedrag van kinderen met ADD en biedt zowel kinderen als volwassenen optimistische perspectieven op neurologische ontwikkeling, inclusief praktische tips en technieken om deze ontwikkeling te bevorderen.

Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies
Het boek “Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies” biedt een bewezen effectief coachingsmodel voor kinderen met zwakke executieve functies, zoals moeite met plannen en organiseren. De auteurs, Dawson en Guare, presenteren een helder stappenplan dat zowel individuele coaching door volwassenen als klassebrede coaching en coaching door medeleerlingen omvat. Het boek voorziet in duidelijke instructies, werkbladen en praktische inzichten om kinderen en adolescenten te helpen hun executieve functies te versterken, wat leidt tot aanzienlijke verbeteringen in schoolprestaties.

Werkboek Talentgedreven onderwijs geven
Het Werkboek Talentgedreven Onderwijs is een aanvulling op het boek ‘Talentgedreven Onderwijs’ en fungeert als een logboek voor het ontdekken en benutten van je eigen talenten als (toekomstige) leerkracht. Het werkboek bevat opdrachten uit het basisboek, aangevuld met extra reflecties en verdiepingsoefeningen. Het is ontworpen om je te ondersteunen bij het maken van een verschil voor kinderen en jongeren door hen te versterken van binnenuit. De auteurs, Els Pronk en Elke Busschots, hebben ervaring in het ontwikkelen van trainingen rond talent, zelfvertrouwen en veerkracht, en delen hun passie om kinderen en jongeren van binnenuit sterker te maken.

Talentgedreven onderwijs geven
‘Talentgedreven onderwijs geven’ is een boek dat fungeert als een ontdekkingsreis voor leerkrachten, hen inzicht geeft in hun eigen talenten, veerkracht en zelfvertrouwen. Het benadrukt het belang van een krachtige leeromgeving, waarbij de leerkracht stevig voor de klas staat. Het boek richt zich op het ontwikkelen van de beste versie van de leerkracht, waardoor inspiratie ontstaat voor de leerlingen. Het behandelt zowel het groeipad van de leerkracht als dat van de kinderen, en biedt praktische handvatten voor dagelijks gebruik in het onderwijs. Leerkrachten waarderen de benadering omdat het hen in staat stelt op een prettige en veilige manier contact te maken met kinderen, hun talenten te ontdekken en samen op zoek te gaan naar oplossingen die werken.

Wat echt werkt bij kinderen die hoogbegaafd zijn?
‘Wat echt werkt bij hoogbegaafde kinderen’ is een praktische gids voor (groot)ouders, leerkrachten, therapeuten of begeleiders die inzicht biedt in hoogbegaafdheid, de tien behoeften van deze kinderen benadrukt en concrete tools en strategieën aanreikt om hun gedrag te begrijpen en positief te beïnvloeden. Het boek bevordert het ontwikkelen van fijne relaties tussen hoogbegaafde kinderen, henzelf en belangrijke mensen in hun leven.

Wat echt werkt bij kinderen met ADHD?
“Wat echt werkt bij kinderen met ADHD” is een praktische gids die inzicht biedt in wat ADHD precies inhoudt, de tien belangrijkste behoeften van deze kinderen benadrukt en concrete tools en eenvoudige strategieën aanreikt om beter om te gaan met hun uitdagende gedrag. Het boek is bedoeld voor (groot)ouders, leerkrachten, therapeuten en begeleiders. Door de specifieke eigenschappen, beperkingen en behoeften van kinderen met ADHD beter te begrijpen, kunnen we hun gedrag anders interpreteren, realistische verwachtingen stellen, meer begrip tonen tijdens moeilijke momenten en doelgerichte strategieën toepassen om hindernissen te overwinnen. Dit bevordert het opbouwen van positieve relaties tussen deze kinderen, henzelf en de belangrijke mensen in hun leven.