Home

Kennis is de eerste cruciale stap voor jou om hoogbegaafdheid te begrijpen, omdat het inzicht geeft in jouw unieke kenmerken en uitdagingen. Boeken zijn geweldige bronnen om deze kennis op te doen, omdat ze diepgaande informatie en inzichten bieden over hoogbegaafdheid op verschillende niveaus. 

Door boeken te raadplegen, krijg jij toegang tot de nieuwste wetenschappelijke inzichten, persoonlijke verhalen van hoogbegaafden en praktisch advies voor ouders, leraren en hoogbegaafde individuen zoals jij. Het lezen van boeken over hoogbegaafdheid vergroot niet alleen jouw bewustzijn, maar biedt ook concrete strategieën om effectief om te gaan met jouw specifieke behoeften en uitdagingen die gepaard gaan met deze bijzondere manier van denken en leren. Door deze kennis uit boeken te halen, leg jij een solide basis voor het creëren van een ondersteunende omgeving en het stimuleren van jouw ontwikkeling als hoogbegaafd individu.

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen

Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogbegaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen. Professionals als leerkrachten, leerlingbegeleiders en pedagogen kunnen veel bijdragen aan een gezond zelfrespect en voldoende zelfvertrouwen van hoogbegaafde kinderen. Ze krijgen door dit boek meer inzicht in het gevoelsleven en de gedachtewereld van hoogbegaafde kinderen. De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is het meest complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen. Het zet de lezer aan tot nadenken en vermijdt de valkuil van ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen die hooguit voor korte tijd werken. Omdat het om een zeer heterogene groep kinderen gaat, zullen hun opvoeding en begeleiding altijd maatwerk vragen. Daarvoor geeft dit boek een schat aan praktische tips en adviezen. De oorspronkelijke uitgave A Parent’s Guide to Gifted Children is een bewerking van het in de Verenigde Staten bekroonde boek Guiding the Gifted Child. De auteurs zijn erkende deskundigen uit de praktijk van de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. In deze vertaling is de tekst waar nodig aangepast aan de situatie in Nederland. Wereldwijd het meest gelezen en hoogst gewaardeerde boek over de opvoeding van getalenteerde, creatieve en begaafde kinderen, geschreven vanuit het wetenschappelijk gefundeerde inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.

Lees verder »
Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid

Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid

Dit bekroonde handboek behandelt de problematiek van verkeerde diagnoses bij hoogbegaafden, die vaak worden verward met stoornissen zoals ADHD, OCD, ODD, of autisme. Het biedt zorgprofessionals en ouders inzicht in het herkennen van eigenzinnig gedrag dat mogelijk voortkomt uit specifieke stoornissen. De tweede editie is aangepast aan de DSM-5 en de ICD-10, met toegevoegde hoofdstukken over verslaving, auto-immuunproblemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen omvatten veelvoorkomende diagnoses, typerende eigenschappen, misdiagnoses, dubbel bijzondere gevallen, preventie van misdiagnostiek, ouder-kindrelatie, problemen bij hoogbegaafde volwassenen, en het kiezen van passende begeleiding.

Lees verder »
Misdiagnose van hoogbegaafden

Misdiagnose van hoogbegaafden

Dit boek biedt inzicht in de problematiek van verkeerde diagnoses bij hoogbegaafden, waarbij hun kenmerken vaak verkeerd geïnterpreteerd worden als gedrags- of emotionele stoornissen. Het benadrukt het belang voor professionals, zoals psychologen, pedagogen en leraren, om een onderscheid te maken tussen pathologisch gedrag en gedrag dat normaal is voor hoogbegaafden. Met overzichten van misdiagnoses, behandelingen en praktische aanwijzingen, dient het als waardevolle gids om onnodig lijden te voorkomen. De Nederlandstalige editie bevat een introductie door dr. Els Schrover van de Radboud Universiteit Nijmegen, expert op het gebied van hoogbegaafdheid.

Lees verder »
Hoogbegaafde kinderen met stoornissen

Hoogbegaafde kinderen met stoornissen

Dit boek behandelt de relatie tussen hoogbegaafdheid en stoornissen bij kinderen in het basisonderwijs. Het benadrukt het belang van bewustzijn bij leerkrachten en ouders over de mogelijkheid van stoornissen bij hoogbegaafde kinderen. Het biedt inzicht in de meest voorkomende stoornissen en hoe ze gerelateerd kunnen zijn aan hoogbegaafdheid, om zo leerkrachten en ouders te helpen deze kwesties beter te begrijpen en te herkennen.

Lees verder »
Slim onderpresteren aanpakken

Slim onderpresteren aanpakken

“Slim onderpresteren aanpakken” biedt zowel begeleiders als onderpresteerders praktische handvatten om het fenomeen van onderpresteren effectief aan te pakken. Het boek is opgedeeld in twee delen: een begeleidershandleiding, waarin inzichten in het probleem worden gedeeld en praktische aanbevelingen worden gegeven, en een werkboek voor onderpresteerders, met reflectieopdrachten en tips om actief aan de slag te gaan. De auteurs, Tania Gevaert en Ophélie Desmet, gaan verder dan het beschrijven van het probleem en bieden een slimme aanpak voor zowel begeleiders als onderpresteerders, waardoor echte verandering mogelijk wordt.

Lees verder »
Kracht van Spel - Het versterken van executieve vaardigheden met behulp van spel

Kracht van Spel – Het versterken van executieve vaardigheden met behulp van spel

“De kracht van spel – gericht op het versterken van executieve vaardigheden” is een praktische map met ongeveer 200 spellen, ingedeeld naar executieve vaardigheden en leeftijd, ontworpen voor leerkrachten, coaches en ouders in het primair onderwijs. De map bevat een uitgebreide handleiding, spelbeschrijvingen, en diverse bijlagen, waaronder observatielijsten en stappenplannen, om executieve vaardigheden te observeren, stimuleren, trainen en oefenen door middel van spel. Het biedt scholen een basis voor het opzetten van een functionele spellenkast of -bieb voor kinderen van 4 tot 14 jaar.

Lees verder »
Interventiekaarten Executieve Vaardigheden

Interventiekaarten Executieve Vaardigheden

Deze set biedt 10 interventies per executieve functie, waaronder bedenktijd geven en ontspanningsoefeningen, die eenvoudig kunnen worden toegepast tijdens het coachen en begeleiden van kinderen en tieners, met kleurcodering voor gebruiksgemak en een uitgebreide handleiding.

Lees verder »
Outside the Box 9-11

Outside the Box 9-11

This photocopiable book is full of innovative, user friendly, exciting and unusual activities that promote creative thinking and problem solving skills in upper KS2.

Lees verder »
Outside the Box 7-9

Outside the Box 7-9

This photocopiable book is full of innovative, user friendly, exciting and unusual activities that promote creative thinking and problem solving skills for 7-9 year olds.

Lees verder »