Versnellen in Onderwijs: Een Balans tussen Cognitieve en Emotionele Ontwikkeling

Versnellen in Onderwijs: Een Balans tussen Cognitieve en Emotionele Ontwikkeling

Hoogbegaafdheid is zoveel meer dan alleen maar slimme kinderen. Het is een complex fenomeen dat diep in hun wezen zit. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm potentieel om zich te ontwikkelen, een creatieve geest die altijd nieuwe ideeën bedenkt, en een sterke innerlijke drang om te leren en te ontdekken. Maar deze prachtige eigenschappen leiden niet altijd tot hoge cijfers of prestaties op school.

Dit kan soms tot verwarring leiden over wat hoogbegaafdheid echt betekent en hoe we deze kinderen het beste kunnen ondersteunen in hun leerproces.We zien het bij veel van de klanten die bij ons langskomen. Zoon of dochter heeft jaar na jaar goeie punten op school. Maar leren, dat komt er gelijk nooit van. En nu… opeens begint het minder goed te gaan. Er zijn stemmingswisselingen, woede-uitbarstingen en veel weerstand. De juf geeft wel moeilijker werk, maar dat wordt niet opgepikt. Een greep uit de uitvluchten zijn dan: “Het is saai”, “Het is niet leuk”, “Het is te gemakkelijk”.

#compacten #verrijken #versnellen

Related Articles

Je kind, je spiegel

Hoogbegaafdheid is een complex fenomeen dat, wanneer ontdekt bij kinderen en ouders, emotionele fasen van ontkenning, woede, verdriet en uiteindelijke acceptatie met zich meebrengt, wat een unieke dynamiek in ouder-kindrelaties creëert.

Hoogbegaafde kinderen hebben vaker last van angststoornissen

Hoogbegaafde kinderen hebben vaker last van angststoornissen, blijkt uit onderzoek van de Open Universiteit. Een studie vergeleek 211 kinderen met een IQ van 130 of meer met 397 kinderen met een lager IQ. De resultaten toonden aan dat hoogbegaafde kinderen vaker angststoornissen ontwikkelen. Dit komt mogelijk door hun verhoogd bewustzijn, waardoor ze sneller angstwekkende signalen oppikken en interpreteren. Ouders en leerkrachten moeten zich hiervan bewust zijn, omdat angst bij hoogbegaafde kinderen vaak minder opvalt dan andere emoties zoals woede.

Taakinitiatie ontrafeld

Hoogbegaafdheid is een complex fenomeen dat, wanneer ontdekt bij kinderen en ouders, emotionele fasen van ontkenning, woede, verdriet en uiteindelijke acceptatie met zich meebrengt, wat een unieke dynamiek in ouder-kindrelaties creëert.

Responses

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *