De begeleiding van hoogbegaafde kinderen

James t. Webb Janet L. Gore

Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogbegaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen. Professionals als leerkrachten, leerlingbegeleiders en pedagogen kunnen veel bijdragen aan een gezond zelfrespect en voldoende zelfvertrouwen van hoogbegaafde kinderen. Ze krijgen door dit boek meer inzicht in het gevoelsleven en de gedachtewereld van hoogbegaafde kinderen. De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is het meest complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen. Het zet de lezer aan tot nadenken en vermijdt de valkuil van ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen die hooguit voor korte tijd werken. Omdat het om een zeer heterogene groep kinderen gaat, zullen hun opvoeding en begeleiding altijd maatwerk vragen. Daarvoor geeft dit boek een schat aan praktische tips en adviezen. De oorspronkelijke uitgave A Parent’s Guide to Gifted Children is een bewerking van het in de Verenigde Staten bekroonde boek Guiding the Gifted Child. De auteurs zijn erkende deskundigen uit de praktijk van de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. In deze vertaling is de tekst waar nodig aangepast aan de situatie in Nederland. Wereldwijd het meest gelezen en hoogst gewaardeerde boek over de opvoeding van getalenteerde, creatieve en begaafde kinderen, geschreven vanuit het wetenschappelijk gefundeerde inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.

Beschrijving

Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogbegaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen. Professionals als leerkrachten, leerlingbegeleiders en pedagogen kunnen veel bijdragen aan een gezond zelfrespect en voldoende zelfvertrouwen van hoogbegaafde kinderen. Ze krijgen door dit boek meer inzicht in het gevoelsleven en de gedachtewereld van hoogbegaafde kinderen. De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is het meest complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen. Het zet de lezer aan tot nadenken en vermijdt de valkuil van ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen die hooguit voor korte tijd werken. Omdat het om een zeer heterogene groep kinderen gaat, zullen hun opvoeding en begeleiding altijd maatwerk vragen. Daarvoor geeft dit boek een schat aan praktische tips en adviezen. De oorspronkelijke uitgave A Parent’s Guide to Gifted Children is een bewerking van het in de Verenigde Staten bekroonde boek Guiding the Gifted Child. De auteurs zijn erkende deskundigen uit de praktijk van de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. In deze vertaling is de tekst waar nodig aangepast aan de situatie in Nederland. Wereldwijd het meest gelezen en hoogst gewaardeerde boek over de opvoeding van getalenteerde, creatieve en begaafde kinderen, geschreven vanuit het wetenschappelijk gefundeerde inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.

James T. Webb (geboren op 27 februari 1946) is een Amerikaanse psycholoog, auteur en onderwijsadviseur, vooral bekend om zijn werk op het gebied van begaafdheid en hoogbegaafdheid. Hier zijn enkele kernpunten over James T. Webb:

1. **Achtergrond en Opleiding:**
– James T. Webb behaalde zijn doctoraat in klinische psychologie aan de Universiteit van Kentucky.

2. **Werk en Bijdragen:**
– Webb is een pionier op het gebied van begaafdheid en hoogbegaafdheid en heeft talloze boeken, artikelen en bronnen op dit gebied gepubliceerd.
– Hij heeft gewerkt aan het identificeren en begrijpen van de sociale en emotionele behoeften van begaafde individuen.

3. **Oprichting van SENG:**
– Webb was medeoprichter van het Supporting Emotional Needs of the Gifted (SENG), een non-profitorganisatie die zich richt op het begrijpen en aanpakken van de sociaal-emotionele behoeften van begaafde individuen.

4. **Boeken:**
– Webb is auteur van verschillende boeken, waaronder “Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults,” waarin hij het belang van het voorkomen van verkeerde diagnoses bij begaafde individuen benadrukt.

5. **Advieswerk:**
– Webb heeft advieswerk verricht op het gebied van begaafd onderwijs en heeft veel bijgedragen aan het begrip van de complexe behoeften van begaafde leerlingen.

6. **Erkenning:**
– Hij heeft erkenning gekregen voor zijn toewijding aan het begaafdenonderwijs en zijn bijdragen aan het begrip van begaafdheid op sociaal-emotioneel gebied.

James T. Webb heeft zich ingezet voor het vergroten van het bewustzijn rond de unieke behoeften van begaafde individuen en het verbeteren van de ondersteuning en begeleiding die aan hen wordt geboden. Zijn werk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het vakgebied begaafdheidsonderwijs en aan het begrip van de complexiteit van begaafdheid.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “De begeleiding van hoogbegaafde kinderen” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *