Beschrijving
Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling. Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuunproblemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij: • Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld. • Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. • Kenmerken van gangbare misdiagnoses. • Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden. • Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen. • Problemen in de ouder-kindrelatie. • Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen. • Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional. Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.
James T. Webb (geboren op 27 februari 1946) is een Amerikaanse psycholoog, auteur en onderwijsadviseur, vooral bekend om zijn werk op het gebied van begaafdheid en hoogbegaafdheid. Hier zijn enkele kernpunten over James T. Webb:
1. **Achtergrond en Opleiding:**
– James T. Webb behaalde zijn doctoraat in klinische psychologie aan de Universiteit van Kentucky.
2. **Werk en Bijdragen:**
– Webb is een pionier op het gebied van begaafdheid en hoogbegaafdheid en heeft talloze boeken, artikelen en bronnen op dit gebied gepubliceerd.
– Hij heeft gewerkt aan het identificeren en begrijpen van de sociale en emotionele behoeften van begaafde individuen.
3. **Oprichting van SENG:**
– Webb was medeoprichter van het Supporting Emotional Needs of the Gifted (SENG), een non-profitorganisatie die zich richt op het begrijpen en aanpakken van de sociaal-emotionele behoeften van begaafde individuen.
4. **Boeken:**
– Webb is auteur van verschillende boeken, waaronder “Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults,” waarin hij het belang van het voorkomen van verkeerde diagnoses bij begaafde individuen benadrukt.
5. **Advieswerk:**
– Webb heeft advieswerk verricht op het gebied van begaafd onderwijs en heeft veel bijgedragen aan het begrip van de complexe behoeften van begaafde leerlingen.
6. **Erkenning:**
– Hij heeft erkenning gekregen voor zijn toewijding aan het begaafdenonderwijs en zijn bijdragen aan het begrip van begaafdheid op sociaal-emotioneel gebied.
James T. Webb heeft zich ingezet voor het vergroten van het bewustzijn rond de unieke behoeften van begaafde individuen en het verbeteren van de ondersteuning en begeleiding die aan hen wordt geboden. Zijn werk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het vakgebied begaafdheidsonderwijs en aan het begrip van de complexiteit van begaafdheid.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.