< Alle onderwerpen
Afdrukken

Meervoudige Intelligentietheorie – Gardner

 
De Meervoudige Intelligentietheorie, ook bekend als Gardner’s Multiple Intelligences, is in 1983 geïntroduceerd door de psycholoog Howard Gardner in zijn boek “Frames of Mind”. Deze theorie stelt dat ieder mens over acht soorten intelligenties beschikt. Laten we eens kijken naar deze verschillende intelligenties:
  1. Verbaal-linguïstisch: Dit omvat woorden, taal en schrijven. Mensen die hierin sterk zijn, kunnen goed spreken en schrijven. Carrières zoals schrijver, journalist, advocaat en leraar passen bij deze intelligentie.

  2. Logisch-mathematisch: Dit gaat over het analyseren van problemen en wiskundige bewerkingen. Mensen met deze intelligentie zijn goed in redeneren en patroonherkenning. Wetenschapper, wiskundige, computerprogrammeur, ingenieur en accountant zijn passende carrières.

  3. Visueel-ruimtelijk: Deze intelligentie betreft visueel en ruimtelijk inzicht. Mensen die hierin sterk zijn, kunnen goed visualiseren en werken met kaarten, grafieken en afbeeldingen. Architect, artiest en ingenieur zijn geschikte beroepen.

  4. Muzikaal-ritmisch: Dit gaat over ritme en muziek. Mensen met deze intelligentie denken in patronen, ritmes en geluiden. Ze zijn vaak goed in muzikale compositie en uitvoering. Musicus, componist, zanger, muziekleraar en dirigent zijn passende loopbaankeuzes.

  5. Interpersoonlijk: Dit betreft sociale intelligentie en het begrijpen van anderen. Mensen met deze intelligentie zijn empathisch en kunnen goed samenwerken. Beroepen zoals therapeut, coach en sociaal werker passen hierbij.

  6. Intrapersoonlijk: Dit gaat over zelfreflectie en zelfbewustzijn. Mensen met deze intelligentie begrijpen hun eigen emoties en motivaties goed. Ze zijn vaak goede leiders en ondernemers.

  7. Lichamelijk-kinesthetisch: Dit betreft fysieke vaardigheden en lichaamsbeweging. Mensen met deze intelligentie zijn goed in sport, dans, ambachten en andere fysieke activiteiten.

  8. Natuurlijk: Deze intelligentie heeft te maken met het begrijpen van de natuurlijke wereld. Mensen met deze intelligentie hebben een sterke band met de natuur en zijn vaak geïnteresseerd in ecologie, biologie en milieu.

Gardner benadrukt dat docenten het leerproces van hun studenten moeten beoordelen op een manier die een juist overzicht geeft van hun sterke en zwakke punten. Zo kunnen we een breder begrip van intelligentie ontwikkelen en diversiteit waarderen123.

 
Inhoudsopgave