Algemeen hoogbegaafdheid
- Hoogbegaafdheid? Wat is het?
- Het Triadisch Model van Joseph Renzulli
- Het Meerfactorenmodel van Mönks
- Het Dynamisch Model van Kieboom & Venderickx
- Meervoudige Intelligentietheorie - Gardner
- Het Differentiatiemodel van Begaafdheid en Talent van Françoys Gagné
- Het Multifactorenmodel - Heller
- Het existentiële Delphi-Model
- Theorie van positieve desintegratie - Dabrowski
- Hyperfocus en hoogbegaafdheid
Mindset
Onderpresteren
- Articles coming soon
Executieve functies
Het Differentiatiemodel van Begaafdheid en Talent van Françoys Gagné
Het Differentiatiemodel van Begaafdheid en Talent van Françoys Gagné biedt een interessante kijk op hoogbegaafdheid. In dit model speelt de rol van school een belangrijke factor. Laten we eens dieper ingaan op de kernpunten:
Begaafdheid (Gifts): Gagné beschouwt begaafdheid als aangeboren aanleg, iets wat van nature in een persoon aanwezig is. Deze “gaven” vormen de basis voor verdere ontwikkeling.
Talent: Talent is wat ontwikkeld is door ervaring en oefening. Het ontstaat door de interactie tussen de aangeboren begaafdheid en externe factoren.
Stimulatoren: Om een gave om te zetten in talent, zijn stimulatoren nodig. Deze omvatten de omgeving, de school, en de familie. Ze spelen een cruciale rol bij het ontwikkelen van vaardigheden.
Een scheutje geluk (Chance): Naast stimulatoren is er ook een vleugje geluk nodig. Soms zijn er toevallige omstandigheden die de ontwikkeling van talent beïnvloeden.
Kortom, Gagné’s Differentiatiemodel benadrukt de interactie tussen aangeboren begaafdheid, externe factoren en individuele ontwikkeling. Het is een waardevol perspectief om te begrijpen hoe hoogbegaafde individuen hun potentieel kunnen realiseren .
