Algemeen hoogbegaafdheid
- Hoogbegaafdheid? Wat is het?
- Het Triadisch Model van Joseph Renzulli
- Het Meerfactorenmodel van Mönks
- Het Dynamisch Model van Kieboom & Venderickx
- Meervoudige Intelligentietheorie - Gardner
- Het Differentiatiemodel van Begaafdheid en Talent van Françoys Gagné
- Het Multifactorenmodel - Heller
- Het existentiële Delphi-Model
- Theorie van positieve desintegratie - Dabrowski
- Hyperfocus en hoogbegaafdheid
Mindset
Onderpresteren
- Articles coming soon
Executieve functies
Het Meerfactorenmodel van Mönks
Hoogbegaafdheid is een fascinerend onderwerp dat verder gaat dan puur intellectuele capaciteiten. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen; het vereist een begripvolle en ondersteunende omgeving voor een succesvolle ontwikkeling. Laten we eens kijken naar het Meerfactorenmodel van Mönks, dat de interactie tussen persoonlijkheid en sociale context benadrukt.
Het Triadisch Model van Mönks
Het Meerfactorenmodel bouwt voort op het Triadisch Model van Mönks en verdeelt de sociale omgeving in drie essentiële delen:
1. Gezin
Een veilige, liefdevolle en stimulerende gezinsomgeving is cruciaal voor de ontwikkeling van hoogbegaafdheid. Als het gezin de hoogbegaafdheid van het kind niet herkent of erkent, kan het kind gaan onderpresteren. Ouders spelen een sleutelrol bij het creëren van een omgeving waarin het potentieel van het kind wordt aangemoedigd.
2. School
Scholen hebben een grote invloed op hoogbegaafde leerlingen. Helaas kunnen reguliere onderwijsmethoden tekortschieten voor deze groep. Hoogbegaafde leerlingen denken anders, leren sneller en hebben behoefte aan uitdagender lesmateriaal. Een aangepast curriculum en differentiatie zijn essentieel om hun nieuwsgierigheid en creativiteit te voeden.
3. Vriendengroep
De interactie met leeftijdsgenoten is belangrijk. Hoogbegaafde kinderen hebben behoefte aan gelijkgestemde vrienden die hen begrijpen en uitdagen. Vriendschappen bieden emotionele steun en kansen voor intellectuele groei.
Het Meerfactorenmodel benadrukt dat hoogbegaafdheid niet alleen afhangt van individuele kenmerken, maar ook van de sociale context waarin het kind opgroeit. Een gebalanceerde interactie tussen persoonlijkheid en omgeving is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van (hoog)begaafde individuen
