Soms is het niet slecht om de meest gangbare paden te verlaten…

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

THUIS EN DE WIJDE OMGEVING

Ik heb een zoon (S) van 8 die zichzelf heel jong spelenderwijs heeft leren rekenen en lezen. Hij heeft ongelooflijk veel “geleerd” toen hij nog niet naar school ging door nieuwsgierig te zijn, alles te observeren, alles in vraag te stellen en vrijheid, ruimte en aandacht te krijgen. Ik had de intentie om 6 maanden LBO op te nemen, maar heb dit telkens verlengd omdat ik ervan genoot om hem te zien opgroeien. S was een baby waarmee je heel veel interactie had. Toen hij enkele weken oud was, had je al het gevoel dat hij ook iets wou “zeggen”.

Ik heb hem geen “specifiek” materiaal aangeboden, maar ging dagelijks uren met hem op stap…   ik zeg soms al lachend dat hij het meeste “op straat“ en “in de natuur” geleerd heeft.

SCHOOL

Naar school gaan was een grote overgang.  Ons lief, vrolijk en levendig manneke was op school stil en teruggetrokken. Doordat hij in de eerste kleuterklas al kon rekenen en lezen, werd er toen al een versnelling aangeraden, maar omwille van zijn “motoriek” hebben we hem pas laten springen na de tweede/derde kleuterklas. Die versnelling was “cognitief” te weinig omwille van zijn grote voorsprong… maar zijn uitgesproken asynchroniciteit heeft ons lang tegengehouden om nog eens te versnellen.    

Vorig jaar (in het derde leerjaar) was S na de krokusvakantie volledig aan het afhaken. De eerste lockdown was voor hem een “geschenk”;).  In de voormiddag een uurtje “werken”, in de namiddag maakten we lange wandel- en fietstochten… ZALIG… hij bloeide terug helemaal open. In juni wou hij niet terug naar school. Hij is op den duur halve dagen geweest… enkel de laatste schooldag (feestje!) was een topdag.  🙂

SCHOOL en HUISONDERWIJS

We hebben vorige zomer met veel mensen gesproken en Kim Kiekens (SPRING-STOF) heeft ons overtuigd om de stap te zetten naar een combinatie van school en huisonderwijs en thuis versneld door wiskunde te gaan.         

In eerste instantie was er weerstand van de school, maar er was ook begrip van beide kanten en dat was en is fijn. We zijn allemaal “zoekend” en er op een open en eerlijke manier kunnen over communiceren doet deugd.  Zoals sneeuwvlokjes is  ieder (UHB) kind uniek… dat maakt de zoektocht boeiend en (soms) vermoeiend;).

Eind augustus hebben we van de school te horen gekregen dat S op woensdag en vrijdag thuis mocht blijven. De eerste maanden heb ik de focus op wiskunde gelegd en gingen we elke vrijdagnamiddag op stap.

In november was er een overleg met school en CLB en werd er voorgesteld om taal van het 5de aan te bieden op school en Wero van het 5de en Frans thuis te geven. Dat voorstel overviel me (was toen een hectische periode waardoor ik me niet echt “voorbereid” had op dit overleg). Ik heb toen ingestemd zonder dat het helemaal tot me doordrong wat de consequenties daarvan waren.

Volgens zijn juf is S nu gemotiveerder, blijer en moet hij zich soms eens inspannen. S blijft in het vierde leerjaar zitten ( hij voelt zich goed bij zijn juf en de andere kinderen) maar krijgt bijna alle leerstof van het vijfde leerjaar. Maar wat na dit schooljaar?  

Ik ben iemand die veel leest, veel denkt (soms teveel en te ver vooruit;), veel opleidingen volgt, met veel mensen spreekt en dus veel verschillende “visies” leest en hoort… een eeuwige twijfelaar;).

Anderzijds besef ik ook dat de toekomst moeilijk te voorspellen is en dat het belangrijk is om flexibel en open-minded te blijven. Misschien gaan we een jaartje op reis tussendoor;). S zijn welbevinden blijft sowieso het allerbelangrijkste.   

S heeft een heel “gevoelig” zenuwstelsel en dat brengt ons bij de overexcitabilities (OE)  van de Poolse psychiater Dabrowski.

Overexcitabilities zorgen voor een sterk verhoogde responsiviteit van het centrale zenuwstelsel op stimuli als gevolg van dunnere zenuwen, gevoeligere uiteinden en snellere synapsen. Er zijn vijf verschillende OE (psychomotorisch, zintuiglijk, intellectueel, verbeeldend en emotioneel).

Bij S zijn alle 5 OE heel sterk aanwezig. Dit zorgt er voor dat “goed” functioneren in een reguliere schoolomgeving verre van eenvoudig is en daarom is het o zo fijn dat hij 1,5 dag thuis kan blijven.  

Psychomotorische OE – beweging, rusteloosheid, gedrevenheid, een verhoogd vermogen om actief en energiek te zijn

Op de dagen huisonderwijs zit S zelden mooi stil aan zijn tafeltje. Als S in iets opgaat, beweegt hij.  Hij verwerkt “leerstof” al wandelend, lopend en babbelend;)… en thuis stoort hij niemand. Ook zorg ik ervoor dat we dagelijks wandelen en/of fietsen.

Zintuiglijke OE – meer intense ervaringen qua zien, horen, smaken, ruiken en voelen

Thuis is het stiller, is er minder “afleiding”, waardoor hij zich beter kan concentreren. We kunnen tussendoor eens knuffelen en ik hoef als mama geen mondmasker te dragen, hetgeen ongelooflijk fijn is in deze tijden.

Door veel op stap te gaan in de natuur worden zijn zintuigen op een “ideale” manier geprikkeld.

Intellectuele OE – onverzadigbare nieuwsgierigheid/leerhonger, brede en diepe interesses, eindeloos vragen stellen, uitgesproken idealen

Thuis kunnen we  meer op maat werken. S moet de “schoolse” leerstof doornemen maar hij mag dat op zijn eigen tempo en zijn eigen (speelse) manier doen en doordat we rap vooruit kunnen gaan, is er veel ruimte voor verdieping, verbreding en spel;). Voorlopig moet ik weinig doen en als ik bepaalde vragen niet kan beantwoorden (hetgeen vaak gebeurt bij Wero;)), dan zoekt hij het op… en zijn geheugen is fenomenaal.

Als S iets boeiend vindt en er zich spontaan verder in verdiept, dan voelt het voor hem niet aan als “werken” of “leren” maar als “spelen”.  S wil dat alles “leuk” is. Ik heb hem al meermaals proberen uit te leggen dat dit niet altijd kan in het leven, maar toch blijft dit een beetje zijn levensfilosofie;).

Verbeeldende OE – kleurrijk, beeldend taalgebruik, groot associatief vermogen, een aanleg voor levendige dromen, fantasieën en ontdekkingen

 Verbeelding… één van S zijn grootste talenten… maar niet altijd eenvoudig om mee om te gaan. Simon creëert voortdurend, maar dat hindert hem bij “praktische” zaken. De badkamer is een speelkamer, een toneelruimte, een zangpodium,… zich “gewoon” aankleden en wassen…dat is quasi onmogelijk… dat is niet “leuk”;).

Maar zijn verbeelding is ook ongelooflijk fijn. Gaat het in Wero over de prehistorie… dan speelt hij de prehistorie of maakt hij een eigen, fictieve geschiedenis. Na een Franse les, verzint hij zijn eigen taal. Ook in leuke opdrachten van wiskunde kan hij volledig opgaan. Hij verzint vaak opdrachten met o.a. bestaande en zelf verzonnen Romeinse cijfers of extra lengtematen of… of… of…

Alles wat hij hoort, ziet, leest,… geeft hem inspiratie voor verhalen, “fictieve” filmpjes, spelletjes, liedjes, opdrachten, quizvragen,…

Emotionele OE – enorme diepgang en intensiteit van gevoelens, van intense gelukzaligheid tot diepe droefheid of wanhoop, medeleven, verantwoordelijkheidsgevoel, zelfreflectie

 Ook voor deze OE is huisonderwijs een meerwaarde omdat S thuis het meest “zichzelf” kan zijn. S en vrijheid :-). Anderzijds ben ik ook blij dat hij (momenteel) meestal graag naar school gaat. Hij heeft een heel goede band met zijn juf en ook enkele vrienden. Hij is “anders” maar wordt graag gezien op school en daar ben ik heel dankbaar om.

Ik hoop dat de combinatie van huisonderwijs en school nog lang een meerwaarde zal blijven en kan het om één of andere reden niet meer, dan zullen we andere mogelijkheden zoeken…

En ook voor mij is het een leuke combinatie :-). Momenteel werk ik deeltijds als (loopbaan)coach in de natuur (zalige job!), “zorg” ik 2 dagen voor S (heel fijn!), ben ik bewindvoerder van mijn Indische adoptiebroer met een beperking,… en ga ik veel gaan wandelen met Simon, familie en vrienden.      

Verloopt alles altijd “ideaal”? Nee;)

 Zou het van S altijd vakantie mogen zijn? Ja :-)!

Is dit schooljaar het meest “aangename” schooljaar tot nu toe? Ja!   

Wat de toekomst zal brengen, weten we niet… LOSLATEN blijft voor mij een uitdaging…maar zolang S zich meestal goed voelt, zijn wij ook tevreden…

Voor de uitleg van het begrip OE en de verschillende OE’s heb ik mij gebaseerd op het boek “Leven met intensiteit” van Susan Daniëls, vertaald door Gary Vos (Novilo) en op de webinars van Lotte van Lith. Beide kan ik warm aanbevelen!

In het kader van mijn opleiding talentbegeleider bij NOVILO heb ik een werkje gemaakt rond UHB. Bij vragen mag je me altijd contacteren.

More to explorer

Ontslag

Ontslag na 25 jaar dienst. Wat doe je dan? Mijn keus is dankbaarheid.

Ja, een ontslag na bijna 25 jaar is zeker geen leuke ervaring. Half januari heb ik het bericht gekregen, vanaf 25 januari is mijn opzeg gestart en tot vandaag gaat het nog steeds met ups en downs.

En toch … Ga even mee in mijn verhaal, dat ik hier wil delen omdat ik in deze eerste maand al zoveel inzichten heb gekregen, al zoveel van de mij in de afgelopen jaren aangeleerde tools voluit in actie heb gezien … dat ik dit echt wil delen. Omdat ik nu nog meer dan ooit geloof dat ook jij als klant van Gromicoach, om het even waar je vandaag staat, het potentieel hebt te kunnen schitteren zonder te verliezen aan je authenticiteit.

Responses