Scholieren in Finland blijken zeer hoog te scoren in internationale vergelijkingen. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Met de ervaringen van het afgelopen jaar en het hele debat rond de eindtermen in België en het debat rond de brede brugklas in Nederland, is dit best wel een interessant en inspirerend voorbeeld om even naar te kijken. 

Een aantal zaken die ik zie in dit systeem zijn: 

    • Opwaardering van de job als leerkracht. Zowel door extra te investeren in opleiding. Niet enkel voor nieuwe leerkrachten maar voor het hele korps.
    • Een groot geloof in het kunnen van de leerlingen. Iedereen kan zaken aanleren. Het is de manier waarop die verschilt per leerling. 
    • Iedereen heeft recht op een individueel leertraject. (En de overheid zorgt ook voor de middelen om dit te kunnen realiseren!)
    •  Veel groter vertrouwen in het kunnen van leerkrachten dwz inspectie afgeschaft. 
    •  …

Naar mijn gevoel een heel interessante piste die veel van de noden van hoogbegaafden ook kan oplossen. Autonomie. Growth-mindset met veel vertrouwen in groei van leerling en leerkracht. Een individueel traject op maat van de noden van het kind. 

Elk systeem heeft voor en nadelen maar op het eerste zicht zitten in dit toch veel elementen waar we iets mee kunnen. 

Heel benieuwd waar we de komende jaren naartoe gaan gaan met ons onderwijs in België en Nederland.

More to explorer

Responses